آرشیو
 
 
 
آموزش ساخت ماکت خانه با مقوا
 
 

 

اهداف ساخت ماکت :


ساخت ماکت از روش های آموزشی بسیار موثری است که باعث ارتقای سطح یادگیری و پرورش قوه ی خلاقیت و ابتکار کودکان و نوجوانان می‌شود  .ابزاری به غایت تاثیر گذار در امر پ‍‍ژوهش و بررسی ،خلق ایده ها ، آزمون نظریه ها و كشف راهكار های مبتكرانه است كه فرد برای بیان اندیشه و ایده های خود از آن مدد می جوید. درساخت ماکت ، هدف این است که فرد یاد بگیرد مشاهده گر با دقتی باشد ، عادت کند به هنگام مشاهده ی اشیا ، درباره ی آن ها بیندیشد و تخیلات خود را به کار گیرد . هنگام ساخت ، با به کار گیری قوانین ریاضی و هندسی و هماهنگی چشم و دست ، قدرت تصور و تجسم فرد پرورش می یابد و استعداد های او شکوفا می شود


وسایل لازم جهت ساخت ماکت خانه :


دو عدد مقوا
تیغ موکت بُری

مداد
متر یا خط کش بلند
چسب چوب

رنگ گواش یا اسپری

 

برای شروع کار جعبه مقوایی را آماده نمایید. زبانه های بالا و پایین جعبه که در واقع در جعبه می باشند (در شکل زیر بخش زرد رنگ) را ببرید. بعد از این کار جعبه را ایستاده قرار دهید تا مطمئن شوید که تعادل کافی را دارد در غیر این صورت لبه های پایینی آن را مرتب و صاف کنید. با مداد بر روی جعبه از ابتدای کار بالا، پایین ، عقب و جلوی خانه را مشخص نمایید.

 

 

بعد از تعادل کامل جعبه آن را از محل چسب و با منگنه اش باز کنید. هنگامی که جعبه باز می شود یک نوار باریک در امتداد مقوای شما خواهد بود (بخش قرمز رنگ شکل زیر) حتما این بخش را نگاه دارید چون برای بستن دوباره جعبه به آن نیاز داریم. حال مقوا را روی زمین صاف پهن کنید طوری که درون جعبه، رو باشد.

 

 

نقطه میانی وجهی که مربوط به جلوی خانه است را بیابید (بخش آبی رنگ). از بالای آن به اندازه 30 سانتی متر، از هر طرف صفحه علامت بزنید. با استفاده از خط کش از محل های علامت زده به نقطه میانی وصل نمایید.
به این ترتیب دو مثلث در بالای صفحه ایجاد می شوند که با استفاده از تیغ موکت بُری آن ها را در آورید (بخش های زرد رنگ)

 

 

لازم است که همین کار را در وجه مربوط به پشت خانه نیز تکرار کنید. بهترین راه این است که مقوار را تا کنید طوری که وجه پشت بر روی وجه جلوی خانه قرار گیرد و با کمک مداد طرح شیروانی را روی وجه دوم نیز رسم کرده و ببرید.

آن چه از مقوای شما باقی می ماند به شکل زیر می باشد. مجدد مقوا را روی زمین پهن کرده و بر روی دو وجه دیگر (وجه های کناری) خطوط صافی را در فاصله 30 سانتی متری از بالای مقوا رسم نمایید.

این خطوط در واقع از محل شروع شیروانی ها رسم می شوند. مستطیلی را که در بالای این دو خط ایجاد شده با دقت ببرید (بخش های زرد رنگ شکل زیر) و از بدنه اصلی مقوا جدا نمایید.

 

حال می توانید درب و پنجره های خانه اش را رسم کنید. سپس با استفاده از تیغ موکت بری سه ضلع آن را دور تا دور ببرید و روی ضلع باقی مانده با پشت تیغ آهسته کشیده تا مقوا راحت تر تا شود.

 

خب اکنون کار اصلی خانه به پایان رسید و زمان چسباندن آن شده است. محل اتصال ها را کاملا چسب زده و مقوا را خوابیده بگذارید تا خوب خشک شود

بعد از خشک شدن چسب خانه را بلند کرده و سقف را بر روی آن قرار دهید. بهتر است سقف را نچسبانید تا در صورت نیاز بتوانید خانه را تا کرده و به کناری بگذارید!

 

 
     
 
 
تاثیر هنر در مدارس ابتدایی
 
 
 
 
  تأثیر آموزش هنر در مدارس دوره ی ابتدایی

 

آشنایی کودکان با اساس هنرها نه تنها به آنان یارای بیان اندیشه با شیوه های هنری ( زبان هنر) را می دهد ، بلکه قدرت تجزیه و تحلیل رویدادهای اطراف و همچنین دقت را در آنها تقویت می کند . سیر تکاملی هنر با فعالیت ذهن ، رشد اندیشه های پر بار و ذوق هنری ، دقت حافظه نظری ، فعالیت فیزیکی و سنجش نظری ، ارتباط نزدیک دارد . در مدارس می توان از طریق آموزش هنر به پرورش گرایش های مطلوب تقویت ارزشها و فرهنگ های مورد نظر در دانش آموزان پرداخت و از آن بعنوان وسیله ای مؤثر در جهت آموزش مفاهیم و اصول رشد از جنبه های عقلانی ، اجتماعی ، عاطفی و اخلاقی افراد بهره مند شد .

با درس هنر پیش از سایر دروس می توان به ارتقاء قدرت خلاقیت و تخیل فراگیران پرداخت چرا که هنر کوشش زیبایی است و می تواند در کنار دنیای واقعی ، دنیایی خیالی مملو از نقش ها و احساسات خلق کند.

هنر شکننده ی سدهایی است که میان آدمیان در ملل مختلف بوجود آمده است ، یک رابطه بین المللی است که موجب نزدیکی میان نخبگان ملل و نژادها می گردد .

با در نظر گرفتن گرایش انسان به زیبایی ها و میل به کمال در آنان و مطابقت دادن آن با کارکردهای آموزشی ، پرورشی هنر ، به راحتی می توان دریافت که انسان چه آگاهانه و چه ناآگاه خواستار زیبایی است. از سوی دیگر گفتیم که هنر در زمینه تعلیم و تربیت و کشف استعدادهای خلاقه دانش آموزان نقش حیاتی داشته و قادر است یک انسان کوچک را به سوی جهان نوآوری ها و خلاقیت ها رهنمون ساخته و او را با گنج های گرانبهای فرهنگ و هنر آشنا سازد .

امروزه دانشمندان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت اهمیت مسئله را به وضوح دریافته و درصدد بهره گیری از ویژگی های درس هنر ، برای آموزش مهارت های هنری ، شادی آفرین و لذتبخش نمودن فرآیند یاددهی- یادگیری هستند . توجه به پرورش ابعاد چند گانة هوش ، برنامه ریزی برای پرورش خلاقیت ها از طریق فعالیت های گروهی ، مشارکتی و آزادانه دانش آموزان مصادیقی به این مطلب می باشد .

پس باید قابلیت های آن را در گستره های مختلف شناخت و تناسب با آن از این موهبت بهره مند شد . گروهی از زبان هنر برای توسعه آموزش و پرورش ، تعدادی نیز برای توسعه اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی و . . . استفاده می نمایند .

 

اهداف هنر در مدارس دوره ی ابتدایی

 

.کمک به تحقق اهداف آموزش و پرورش دوره ابتدایی از طریق درس هنر
.شناساندن رشته های هنری و آموزش مهارت های هنری .
 
اهداف شناختی
 
.آشنایی با طبیعت به عنوان منبع الهام آفرینش های هنری
.آشنایی با رشته های هنری
.آشنایی مقدماتی با ابزار و مواد هر یک از دسته های هنری .
 
اهداف نگرشی
 
.مایل به کسب تجربه در رشته های مختلف هنری
.علاقه به کاوشگری در زمینه های هنری
.توجه به توانایی های فرد و کسب اعتماد به نفس .
.توجه به حفظ میراث فرهنگی و احترام به هنرمندان و آثار هنری
.توجه به حفظ آثار خود و دیگران
.توجه به زیبایی های طبیعت
.تقویت حس زیباشناسی و زیبا دوستی .
.تمایل به برقراری ارتباط با دیگران
.تمایل به مشارکت در فعالیت های هنری گروهی .
.تمایل به ابراز افکار ، علایق و احساسات خود
 
  اهداف مهارتی
.توانایی کاربرد حواس
.توانایی در گفتار
.توانایی در انجام صحیح حرکات
.توانایی مقدماتی کاربرد و اصول هر یک از رشته های هنری
.توانایی استفاده از ابزار ، مواد و فنون ساده در فعالیت های هنری
.توانایی بیان افکار و احساسات در فعالیت های هنری
.توانایی برقرار ارتباط اجتماعی
.توانایی توصیف و بررسی فعالیت های هنری خود و دیگران .
 
  شناخت ویژگی های روحی و روانی کودکان
 

کودک ممکن است در حرف زدن و در جریان گفتگو دروغ بگوید ، اما در نقاشی هایش هرگز نمی تواند دروغ گو باشد . کودکان در آثار هنری خود به نوعی آرزوها و ایده آلهای خود را بیان می کنند . بنابراین با اتکاء به فعالیت های هنری کودکان ، می توان پی به ابعاد ناشناخته وی برد و او را در راه رسیدن به آرمان هایش کمک نمود .

 

  پرورش تفکر منطقی و تفکر منعطف
 

آموزش ‹‹  چگونه فکر کردن ›› می تواند یکی از اهداف عمدة آموزش و پرورش کودکان باشد که فراتر و بی مشکل تر از آموزش ‹‹  فکر کردن ›› می باشد . در بحث ‹‹ چگونه اندیشیدن ›› دانش آموز انگیزه ها و راهها را جستجو کرده و دخانیات و تجربیات خود را در جهت تولید فکری جدید بکار می گیرد لکن در بحث ‹‹ فکر کردن ›› ذهن دانش آموز به نوعی محدودتر شده و اگر خیلی موفق باشد در جریان عادات دنبال موضوعی دیکته شده می اندیشد و چنانچه از قالب آن موضوع خارج شود ممکن است از به خاطر عدم آشنایی با هماهنگی ، تضاد ، تشابه ، تقارن ، توازن و . . .  صحبت می شود که به اشکال و صورت های مختلف در آثار کودکان نمود عینی پیدا کرده و در رشد شخصیتی آنان اثر گذار می شوند در نتیجه وقتی این نگرش ها جنس منطق در ذهن آنها پدیدار گشته و همواره در جریان امور زندگی فردی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و هنری آنان مداخله می کند .

 

  پرورش خلاقیت

 

کودک همواره با ذهنی سیال جستجو می کند . نقطه ها ، خط ها ، سطح ها ، حجم ها و . . . را به جولان در آورد و در عرصه اثر هنری خود هر طور که بخواهد به آنها سامان می دهد و آرزوها ، آمال و امیال خود را در صورت هدایت صحیح توسط معلم به معرض دید همگان می گذارد .

 

 

 

برای دریافت جزییات و اطلاعات بیشتر فایل تاثیر آموزش هنر در دوره ابتدایی کلیک کنید.